Odbijen oglas za pjesmu – za to traže ovjeru javnog bilježnika

Odbijen oglas za pjesmu – za to traže ovjeru javnog bilježnika

Odnedavno više ne možete na Facebooku tako jednostavno objaviti baš svaki oglas. Čak ni, ako ste glazbenik, ne možete tako lako oglasiti baš svaku svoju pjesmu. Ne biste vjerovali, ali za oglašavanje satirične pjesme o političarima na Facebooku u Hrvatskoj je potrebna ovjera kod javnog bilježnika.

Facebook je, naime, uveo novinu u svoja pravila oglašavanja. Da biste objavili oglas koji se dotiče politike i drugih, važnih političkih pitanja, zahtijevaju posebnu dokumentaciju. Morate im poslati presliku osobne iskaznice, putovnice ili vozačke dozvole, te kreirati izjavu o odricanju odgovornosti. U zemljama EU ta izjava mora biti ovjerena kod javnog bilježnika.

Sporni oglas

Do te smo informacije došli sasvim slučajno. Naime, na svojoj sam Facebook stranici Job pokušala objaviti oglas za svoju autorsku pjesmu o svađi predsjednika i premijera. U četvrtak sam postavila oglas sa sljedećom najavom:

„U književnosti, osim uobičajenih ljubavnih, pejzažnih i rodoljubnih pjesama, postoje i rugalice, epigrami i politička satira. E upravo su politička satira i ruganje (ponekad i samom sebi) nešto čime se, u nedostatku osobnih ljubavnih patnji i brodoloma, bavim posljednjih mjeseci. 

Noćas je tako nastala ova pjesma koja govori o svađi između našeg premijera i predsjednika kojom nas maltretiraju već tjednima. Možda je upravo glazba najbolje sredstvo da se pokaže besmisao tih svađa i sva njihova karikaturalnost.“

Sljedećeg dana stigla je obavijest da je oglas odbijen. Uslijedio je šok. Pa zašto?

„Zahtijevamo potvrdu identiteta i kreiranje izjave o odricanju odgovornosti za prikazivanje oglasa o društvenim pitanjima, izborima ili politici.

Vaš oglas možda je odbijen ako spominje političare ili osjetljiva društvena pitanja koja mogu utjecati na javno mnijenje, način na koji ljudi glasuju i ishod izbora ili zakonodavstvo u postupku donošenja“, stajalo je u odgovoru.

Novo oglašavanje na Facebooku

Naime, Facebook je od proljeća ove godine uveo nove uvjete za oglase o društvenim pitanjima, izborima ili politici. Što se tiče Europske unije, svaki oglašivač koji želi kreirati ili uređivati oglase u Europskoj uniji koji se odnose na političke osobe, političke stranke, izbore u EU ili društvena pitanja (građanska i socijalna prava, kriminal, gospodarstvo, politika zaštite okoliša, imigracija, zdravstvo, političke vrijednosti i upravljanje, sigurnost i vanjska politika) morat će obaviti postupak odobrenja i postaviti oznaku „Sponzorira“.

Da bi dovršio postupak dobivanja ovlaštenja, oglašivač mora potvrditi svoj identitet i povezati oglašivački račun sa stranicom s valjanom izjavom o odricanju o odgovornosti. 

Vaše identifikacijske isprave trebale bi biti pregledane u roku od 48 sati, a pregled izjava o odricanju odgovornosti obično bude izvršen u roku od 24 sata. Treba imati na umu da je rok za pregled oglasa u vezi s izborima ili politikom 72 sata.

Potvrda identiteta provodi se na razini pojedinca, samo jedanput i uključuje dva službena dokumenta. Jedan od njih je identifikacijski dokument koji su izdala tijela vlasti, poput osobne iskaznice, putovnice ili vozačke dozvole. Drugi obrazac se može preuzeti s adrese facebook.com/id i mora biti ovjeren kod javnog bilježnika.

Svaki dostavljeni dokument mora sadržavati ispisani naziv države koja ga izdaje. Također, mora biti izdan od strane države u kojoj dobivate ovlaštenje. 

Da bi pomogli u sprječavanju vanjskog uplitanja prije izbora u EU-u, svi oglašivači (uključujući političke organizacije i agencije) koji žele prikazivati oglase o društvenim pitanjima, izborima ili politici za upravljanje oglasom moraju imenovati osobu koja je ovlaštena u državi EU-a u kojoj namjerava prikazivati oglase. Odobreni oglašivač može prikazivati oglase povezane s politikom ili određenim pitanjima isključivo ako se ti oglasi ciljano prikazuju u zemlji za koju je dobio odobrenje.

Facebook se pokušava zaštititi

Kako govore upućeniji, Facebook je uveo nova pravila da umanji štetu za vlastiti ugled, kao i da minimizira mogućnost da se njihova društvena mreža ponovno iskoristi za širenje lažnih vijesti i manipuliranje izborima i referendumima.

Podsjetimo, američki je Senat ove godine pred predsjedničke izbore izvršio znatan pritisak na vlasnike društvenih mreža. Organizirao je saslušanje vodećih ljudi Googlea, Facebooka i Twittera, Sundara Pichaija, Marka Zuckerberga i Jacka Dorseya. Senat je propitivao govor mržnje, moderiranje sadržaja i komentara na društvenim mrežama i drugdje, kao i upliv velikih tehnoloških kompanija na privatnost te lokalne medije.

Kako je u listopadu pisao BUG, saslušanje je dio procesa kojim Senat želi modernizirati zakone vezane uz javnu komunikaciju, te povećati transparentnost i prebaciti dio odgovornosti na pružatelje usluga. Velike tehnološke kompanije u fokusu su te inicijative zbog svojeg velikog utjecaja na javni diskurs, a njihove aktivnosti imaju i posljedice vidljive na lokalnoj razini.

sporna pjesma

Jelena Oberman

FOTO: August de Richelieu/Pexels

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.