Nevena Lepojević srpska je operna diva iz Kragujevca. Tamo je završila nižu i srednju školu na odsjeku solo pjevanja. Diplomirala u klasi prof. Radmile Bakočević. Tijekom studiranja osvojila je nagrade na natjecanjima u Beogradu, Nišu, Aleksincu, Rumi. Sudjelovala je i na premijeri prve srpske Opere na Uranku 2008. i 2009. godine. u Kragujevcu. Kao vokalni solista nastupa s ansamblom Eho Odiseja Beograd, solista je Srpske Omladinske filharmonije Naissus, profesorica pjevanja i direktorica u privatnoj muzičkoj školi Belcanto. Nevena Lepojević izuzetno je ugodan sugovornik. S njom smo popričali o njezinoj karijeri, o tome što je sve potrebno za postati opernim pjevačem, o položaju klasične glazbe u današnjem svijetu, ali dotakli smo se i zabavne glazbe.
Nevena Lepojević
Nakon završene Muzičke akademije na odsjeku solo pjevanje kod opernog pjevača Aleksandra Manevskog (prvak Beogradske opere), vokalnu tehniku pjevanja usavršavali ste na Master classu, kod poznate operne dive Luciane Serra u Švicarskoj u Luganu. Što ste naučili od nje? Koliko su takvi master classovi bitni za pjevača?
Posebno iskustvo i učenje za mene je s poznatom opernom divom Lucianom Serra u Luganu u Švicarskoj. U njenom karakteru sam odmah pri susretu zapazila toplinu, a prije svega podršku da mi pomogne dublje ući u svijet opernog pjevanja. Jako mi je pomogla da usavršim tehniku, da pravilno kontroliram glas u pjevanju, posebno je radila na visinama i da melodijski dočaram, dinamički potpunim arije kada pjevam. Iskreno, do neba sam joj zahvalna. Master classovi su jako bitni jer od svakog izvrsnog pedagoga i opernog pjevača može naučiti nešto novo, a opet, kroz vježbanje i nastupe izgradi se autentičnost.
O pop pjevačima
Što mislite o današnjim pop pjevačima? Trebaju li se i oni obrazovati ili za pop glazbu to nije bitno budući da se radi o sasvim drugačijom tehnici od opernog pjevanja? Koliko je danas popularno grleno pjevanje štetno za glas?
Ima dosta talentiranih i poznatih pjevača, koje naravno volim slušati, kao mala sam odrasla slušajući zabavnu i pop muziku. Smatram da svaki pjevač bilo kog pravca glazbe, treba školovati svoj glas kroz tehniku pjevanja koju su učili i operni pjevači i da tako mogu još uspješnije pjevati i pokazati svoju potpunu kvalitetu na sceni. Grleno pjevanje ne bih nikako preporučila jer štetno djeluje na glas, zato sam uvijek da se slijedi točna tehnika i vođenje glasa.
Kad se priča o opernom pjevanju priča se o velikom odricanju, o posebnom režimu prehrane i zdravom životu. Koliko je točna ona priča o tome da se treba piti sirovo jaje da bi glas bio dobar?
Najbitnije za glas je miran i ispunjen život, bez stresa, ljubav i predanost glazbi, redovno vježbanje glasa. Što se tiče ishrane sve je dozvoljeno, meni recimo samo smetaju ljuti začini i gazirana pića, to izbjegavam. To za sirovo jaje se stalno spominje priča da je dobro za glas, ali to nema neki značaj.
Od jedne vokalne instruktorice čula sam da je za glas bolje da se prije nastupa konzumira nešto masno, poput čipsa, nego voda. Koliko je to točno?
Nije točno, nikako grickalice pred nastup, najbolje je voda i topla čorba i juha za glas. Često tako prakticiram.
Tajna opernog pjevanja
Još uvijek je raširen mit da operne pjevačice moraju biti debele da bi mogle tako snažno pjevati. Vi i vaše mlade kolegice to opovrgavate svojim primjerom. Fantastično izgledate. U čemu je onda tajna gromoglasnog, opernog pjevanja?
Istina je da mnoge debele operne pjevačice imaju jače glasove kao što je bila čuvena poznata operna pjevačica Monserat Caballé, sjajan sopran. Što se tiče tajne gromoglasnog pjevanja, tajna je u konstituciji tijela, grudnog koša i glasnica, a naravno i tehnici glasa.
Planirate i internacionalnu karijeru?
Planiram internacionalnu karijeru, ali u dogledno vrijeme, više sam se trenutno posvetila radu u svojoj školi Belcanto i mojim učenicima i nastupima u Srbiji.
Kultura u medijima
Koliko je opera danas popularna? Smatrate li da je kulture premalo u medijima?
Opera je cijenjena i najviše popularna u inozemstvu, a što se tiče kulture spominje se u medijima, ali smatram da bi trebalo da zauzme veći položaj u našem društvu. Nadam se i vjerujem da će s vremenom umjetnost više zaživjeti i kultura se više cijeniti.
Imate i vlastitu glazbenu školu, čini se da vas to ispunjava jednako kao i nastupi?
Ispunjava me jednako i vlastita škola pjevanja Belcanto i nastupi, a i pjevanje na sceni, iskreno trudim se da i u školi s učenicima, a i na nastupima na sceni uvijek pokažem nešto posebno i novo. Nadam se i vjerujem da moja publika to može prepoznati dok me sluša na nastupima. Obično dobijam pohvale da je svaki moj nastup sve bolji.
Držite i satove putem interneta. Koliko je moguće učiti glazbu tako?
Držim i satove pjevanja putem interneta jer se moj posao u posljednje vrijeme počeo jako razvijati pa sada surađujem i sa strancima. Mogu reći da sam zbog toga jako zadovoljna i zahvalna. Naravno moguće je učiti putem interneta pjevanje, glas i tako se čuje i može se pokazati pravi pristup pjevanja, vezan za tehniku glasa. Svi moji učenici do sada su zahvalni i dosta toga su naučili i usavršili pjevanje. Kao profesorica trudim se datimaksimum u radu.
Savjeti za mlade pjevače
Imate li tremu pred nastup i koji je Vaš savjet kako se riješiti treme?
Naravno da nemam tremu. Za to su zaslužni mnogobrojni nastupi, natjecanja, vježbanje, pjevačko umijeće i vjera u sebe. Savijet da bi se otklonila trema – što više nastupa i vježbanje glasa.
Što biste poručili mladima koji se odluče za karijeru operne pjevačice ili pjevača. S koliko godina je najbolje početi? Što je ključno za uspjeh?
Mladima bih preporučila da počnu učiti operno pjevanje od šesnaeste, sedamnaeste godine, a karijera se razvija kroz nastupe, godine i iskustva vezano za operno pjevanje.
Za uspeh ključno je prije svega vjera u sebe, ljubav prema glazbi i operi, talenat koji se treba razvijati, predanost u radu, kao i motivacija koja vodi do novih dostignuća.
Razgovarala: Jelena Oberman
Foto: Nevena Lepojević (privatni album)