Darko Tomorad, 45-to godišnji magistar politologije iz Zaprešića i direktor i suvlasnik PR agencije Tridea, nije dopustio da mu ova pandemija slomi duh. Umjesto toga, iskoristio je slobodno vrijeme i osmislio vlastitu društvenu igru koja je ugledala svjetlo dana upravo ovoga petka. Igra pod nazivom Trivia Ring odmah je izazvala oduševljenje njegovih prijatelja i pratitelja na društvenim mrežama. Darko, koji za sebe voli reći da je „vječni unicorn“ i vlasnik imaginarne tvornice sreće „Daroylo Games“, odvojio je malo vremena i za alter.hr otkrio kako je do svega došlo.
Trivia Ring
Čini se da je ova pandemija na tebe pozitivno utjecala pa si tako tijekom nje osmislio svoju društvenu igru? Kako si zapravo došao na tu ideju?
Oduvijek su me zanimale društvene igre i imam ih doma priličan broj. Neki bi rekli i previše jer dobar dio njih ne stignem ni igrati. A ovo „novo (ne)normalno“ mi je donijelo i nešto više slobodnog vremena koje uvijek rado potrošim na stvaranje nečeg novog i kreativnog. Tijekom zadnjih godinu dana sam par igara koje su originalno na engleskom adaptirao za sebe i svoju ekipu a onda mi se u cijelom tom procesu spontano rodila i ideja o novoj, originalnoj igri koja je, za razliku od prijašnjih, izvedena na ipak jednoj višoj razini od „smisli kartice i odnesi ih u kopiraonicu“. I sad je tu Trivia Ring!
Dizajn igre je vrlo otmjen. Jesi li i ti zaslužan za dizajn ili si imao pomoć dizajnera?
Prije svega, hvala na komplimentu! Osnova dizajna je moja u smislu da sam znao što i kako želim da izgleda i gdje da se nalazi na ploči. No to je bio dizajn najosnovnijim alatima koji su mi dostupni i kojima se znam služiti. Sretan sam što u poslu kojim se bavim često surađujem sa sjajnom ekipom iz tvrtke Demode dizajn. Marin Rajčić, glavni čovjek Demodea se voli igrati skoro jednako toliko kao i ja pa je rado pristao „popeglati“ moj grubi dizajn i dovesti ga na jednu zbilja profesionalnu razinu, pogotovo kad su u pitanju kartice s pitanjima i izgled ploče. Tako da smo možemo reći sukreatori finalnog proizvoda Trivia Ringa.
Cilj igre
Kakva je točno igra? Što je njen glavni cilj , na koje zadatke i zamke igrači u njoj nailaze? Što je izdvaja od ostalih na tržištu?
Igra je bazično kviz na ploči. Dakle s te strane ništa revolucionarno. Igrači kreću od svojih startnih pozicija i moraju točno odgovoriti na „glavno“ pitanje u svih devet kategorija pitanja kako bi mogli odgovarati na završno pitanje i eventualno pobijediti. No to rade i svi ostali igrači pa se mogu dogoditi tzv. dvoboji znanja gdje je uz znanje važna i brzina, jer u protivnom igrač gubi stečene resurse koji su mu potrebni da dođe do konačnog pitanja. Taj dio je neuobičajen za kviz igre kao i činjenica da Trivia Ring može standardno igrati 9 igrača, što se može povećati na 9 parova ili čak timova (što bi mogao biti ozbiljan logistički problem, ali moguće je).
Jesi li za igru imao kakav uzor u smislu neke postojeće igre?
Kad me netko pita kakva je ovo igra, ja odgovorim slikovito jer je mene Trivia Ring podsjetio baš na to. Ako zamislite da su igre ljudi, i ako zamislite da je u tijeku jedan dobar tulum (koji nam svima fali) onda su na tom tulumu zabrijali Trivial Pursuit i Sraz (dvije svojevremeno vrlo popularne kviz igre), ali se nisu pazili pa je nakon nekog vremena rođeno njihovo „dijete ljubavi“ – Trivia Ring. Evo bolje od ovog ne mogu opisati svoju igru. A ako ne znate za igre koje sam naveo, male su šanse da će vas zanimati moja igra. A možda me i ugodno iznenadite!
Velik broj pitanja
Kako izgleda proces izrade jedne društvene igre? Koliko treba od ideje do realizacije?
Pa iskreno, ne znam kako izgleda proces stvaranja drugih igara. Kod ovih adaptacija, tijekom igranja meni i mom društvu se činilo da bi se neke stvari u originalnim igrama mogle poboljšati pa smo to i napravili, na primjer dodali neke nove kategorije, povećali broj pitanja, uveli neke izazove i tome slično. Sve s ciljem da nama bude što zabavnije.
Kod Trivia Ringa je uz dizajn kako će sve to izgledati, „najnapornije“ zapravo kreiranje dovoljnog broja pitanja u svakoj kategoriji. Tu sam sam sebi dosta „zakomplicirao“ život uvođenjem čak devet kategorija ali uspio sam napraviti dovoljno pitanja da imamo startnu bazu od 160 kartica (1.440 pitanja) a ako se stvari budu razvijale kako treba, u pripremi je još 40 kartica dakle ukupno 1.800 pitanja. Mislim da je to sasvim dovoljno za zabavnu večer s prijateljima!
Jedno pitanje za one koji se i sami žele okušati u ovom – tiska li svaka tiskara društvene igre ili treba potražiti specijalizirane tiskare?
Kao što imam sreće s prijateljima dizajnerima, ta se sreća „prelila“ i na izradu kutije, kartica i ploče. Prototip (jer je to jedino što trenutno imam) mi je izradila zagrebačka tvrtka Systema Frontis koja je prototip napravila u ekspresnom roku no unatoč tome izgleda „k’o avion“ što mi omogućava testiranje igre. Čemu se jako veselim jer testiranje je iznimno bitan korak za sve eventualno daljnje „ozbiljnije“ iskorake s igrom.
Zabavno i edukativno iskustvo
Kakvo je tvoje iskustvo – je li složeno i naporno izraditi vlastitu društvenu igru?
Meni je sve što se tiče igara toliko zabavno da je to neopisivo, pogotovo igranje a otkrio sam da je i smišljanje jednako zabavan proces. Uz svoje zamisli, stalno nabavljam nove igre, kojih je na globalnoj razini stvarno gomila čak i unatoč pandemiji. Ili možda baš zato, teško mi je reći.
Jako mi je drago da je svijet board igara bogat i pun raznih žanrova. Ova moja bi spadala u neku party verziju iako će mnogi reći da odgovaranje na pitanja nije nikakva zabava. Pronalaženje pravih pitanja i njihovo natipkavanje može izgledati kao zamorno, meni je čak i taj dio bio zabavan ali mogu reći i edukativan jer sam doznao mnoge stvari koje nisam znao.
Misliš li je komercijalizirati? Hoćeš li je možda ponuditi nekim postojećim izdavačima društvenih igara?
Komercijalizacija je jako ozbiljan pojam i ne znam hoće li i kada će do nje doći u onom klasičnom smislu da se Trivia Ring može kupiti u svakom dućanu s igrama. Cijela stvar može doživjeti flop već na testiranju gdje se može (nadam se da neće) pokazati da je igra igračima prenaporna, preduga ili nešto treće. Ako bude tako, trebat će ju vjerojatno modificirati.
Potom treba vidjeti koja bi bila optimalna cijena za takvu igru, koliki bi uopće bio interes za kupnju takve igre na našem tržištu jer je igra na hrvatskom i ima dosta pitanja koja se tiču Hrvatske, pa zaštita autorskih prava i sto drugih koraka koji se moraju dogoditi, a o kojima do kako bi se reklo, „prije 5 minuta“ nisam ni razmišljao jer sam samo htio stvoriti nešto što će meni i mojoj ekipi biti zabavno.
Ukratko, ako bude interesa za proizvodnjom više primjeraka, to će mi biti ostvarenje sna, a ako sve ostane na krugu mojih prijatelja, opet OK. Vrijeme će pokazati ali moja imaginarna tvornica sreće „Daroylo Games“ je spremna!
Pomoć prijatelja
Zaljubljenik si u društvene igre, možemo li još koju očekivati od tebe?
Ideja uvijek ima no mora se puno toga poklopiti. Primjerice, na temelju jedne igre koja je svojevrsni kviz o filmovima, napravio sam glazbenu inačicu „na steroidima“ koja je mojim prijateljima i meni kad god ju uspijemo igrati, totalno zabavna i zapravo bude glavna igra večeri. S druge strane, probao sam slično s TV i streaming serijama i ta igra je zapela negdje u realizaciji i mislim da ju nikad neću do kraja „isfurati“, možda i zato što se tu stvari jako brzo mijenjaju i pojmovi koji su u igri jako brzo zastare ili postanu nevažni u masi drugih hitova.
Jako dobar pokazatelj hoda li nešto ili ne, su moji frendovi koje kad god mogu gnjavim da igramo nešto i oni zasad pristaju na to pa ovim putem, hvala im na tome od srca!
Razgovarala: Jelena Oberman
FOTO: Darko Tomorad/Facebook