Marija Šćekić, pionirka vertikalnog plesa u Hrvatskoj, i umjetnička organizacija Histerija Nova, kojoj je na čelu, sljedeće godine uprizoruju Malog princa na krovu Dvorane Krešimira Ćosića u Zadru. Riječ je o jednom posebnom projektu, kaže Marija Šćekić, jednoj multidisciplinarnoj predstavi u sklopu projekta Biennale novog pokreta, koju financiraju Kanađani. U predstavi sudjeluju i strani gosti tako da je jedan od gostiju, otkriva, Eskim. Egzistencija Eskima je, naglašava, ugrožena zbog globalnog zatopljenja, jer su oni zbog svog specifičnog načina života ovisni o lovu.
Biennale Novog pokreta
Biennale Novog pokreta je njezin interdisciplinarni razvojni projekt koji se bavi temom ljudskog nagona za preživljavanjem kao suštinskim, najstarijim i najprirodnijim ljudskim pokretom.
„Naš duboki poriv za kretanjem, istraživanjem, otkrivanjem, stvaranjem, uništavanjem, ubijanjem i preispitivanjem je ujedno i stvarni trag doprinosa ljudskog roda povijesti čovječanstva. Izmislili smo vatru da nas grije, kotač, auto, avion i svemirski brod da nas brže pokreću, presađujemo srca, mozak, pa čak i misli kako bismo produžili život i samo-evoluirali. Stvaramo glazbu zbog duhovne nadogradnje i gradimo arhitektonska čuda za kulturno i društveno samoočuvanje. Također stvaramo nuklearnu bombu kako bismo impresivno uništili cijeli život i sami sebe. Sve je to rezultat ljudskog pokreta, nagona za preživljavanje s jedne strane i potrebu za samouništenjem s druge. Što je sljedeće?“, pita Marija Šćekić.
Ljudi koji lete
S radom Marije Šćekić upoznali smo se na online programu ‘Sharing of practice VOLUME UP’ koja se održava subotama tijekom ožujka, travnja i svibnja 2022. godine u terminu od 17 do 19 sati i u potpunosti je besplatan za sve sudionike. Program organizira Umjetnička organizacija Trafik koja od 2015. godine provodi edukativni program PAP Performing Arts Program u suradnji s Muzejem suvremene umjetnosti u Zagrebu.
Osim s vertikalnim plesom koji označava plesanje po okomitoj površini poput zgrade, stijene ili tornja, a plesač je zaštićen samo alpinističkom opremom, Marija Šćekić upoznala je sudionike i s fascinantnim plesom u zračnom tunelu. Zračni tunel u stvari je velika tuba u kojoj, zahvaljujući snažnim motorima koji pokreću veliko strujanje zraka, ljudi mogu doslovce letjeti. U zračnom tunelu održava se međunarodno plesno natjecanje u kojima sportaši izvode teške trikove i penju se na velike visine. Program uključuje individualne i grupne nastupe. Natjecanja u zračnom tunelu održavaju se u skladu sa svim pravilima, na primjer, prisutan je žiri, vrijeme izvođenja je ograničeno, postoje kazneni bodovi. Budući da se u tubi ništa ne čuje, sudionik stavlja slušalice kako bi čuo glazbu.
„Da je više novaca taj zračni tunel bi već došao u Hrvatsku preko Histeria Nove, ali s obzirom na to da Zaklada Kultura Nova ne financira baš takve istraživačke projekte, a ni Ministarstvo kulture, teško“, kaže Marija Šćekić.
Tko je Marija Šćekić
Koreografkinja i redateljica Marija Šćekić, osnivačica je i umjetnička direktorica Umjetničke organizacije Histeria Nova i začetnica vertikalne plesne umjetnosti u Republici Hrvatskoj.
Studirala je koreografiju i suvremeni ples na Sveučilištu Concordia u Montréalu u Kanadi.
Od 2000. do 2005. godine Marija je radila kao nezavisni producent pod pseudonimom Histeria Nova, ime koje u srpnju 2005. službeno postaje nazivom Umjetničke organizacije registrirane pri Ministarstvu kulture Republike Hrvatske. Njena duboka strast prema biologiji, glazbi, astronomiji i prirodi našla je svoj izraz već početkom 1996. godine prvom koreografijom pod nazivom „Modulacija“ za koje je primila Nagradu Sveučilišta Concordia.
Marija Šćekić dobitnica je Nagrade Hrvatskog glumišta za predstavu Sjena koja spaja suvremeni ples, butoh i free jazz.
Istraživanje ne-ljudskog, prirodnog pokreta tijela i zvuka postalo je glavna tema interesa od 2007. godine kada je nastala predstava Modulacija oblik 2, o načinu kretanja i komuniciranja Grbavih kitova kao i fatalnih posljedica njihovih života uzrokovanih podvodnim zvučnim zagađenjem. Ovom predstavom, Marija je dobila Posebno priznanje Europske komisije za kreativnost i inovativni umjetnički izričaj za zaštitu prirode.
Suradnja s alpinistima i speleolozima
2007. godine, stvorila je predstavu Human Error, 3D plesni teatar za izvedbu stvarnog izvođača i virtualnog 3D entiteta za što je dobila bespovratnu potporu Ministarstva poduzetništva i obrta koji je u radu Marije Šćekić prepoznalo inovativni skok s domaće plesne scene u području novih medija i tehnologija. Iste godine, Umjetničkoj organizaciji Histeria Nova je dodijeljeno Priznanje Europske komisije za razvoj kulturnog poduzetništva u Hrvatskoj.
Marija je dugi niz godina radila kao plesna pedagoginja za Ansambl Lado u Zagrebu s kojim surađuje do danas. 2011. godine primljena je na funkciju Direktorice plesnog odjela Umjetničke akademije u Reykjaviku na Islandu. Po povratku u Hrvatsku, radila je kao voditeljica Škole za balet i suvremeni ples u Šibeniku od njenog osnutka do rujna 2019. godine.
Od 2010. godine surađuje s alpinistima, speleolozima i članovima Hrvatske gorske službe spašavanja na stvaranju interdisciplinarnog plesnog projekta Vrata Velebita koji je ujedno i pionirski korak prema razvoju vertikalnog plesa u Republici Hrvatskoj. 2015.godine Histeria Nova postaje partner međunarodnog projekta pod nazivom Vertical Dance Forum sufinanciranog sredstvima Europske Unije.
2017. Marija Šćekić osniva vlastitu Školu prirodnog pokreta u Zadru koja djeluje u funkciji Centra za somatski, prirodni i plesni pokret uz mogućnost profesionalnog kreativnog i umjetničko-scenskog usavršavanja za sve ljude, neovisno o dobi i obrazovanju.
Rad s djecom
Posebno mjesto u njezinu radu zauzima pedagoški rad s djecom i amaterima.
„U suradnji sa šahovskim klubom Kasper iz Zadra, želimo djeci u predškolskoj dobi, dakle u dobi od 3 ili 4 godine, uvesti u vrtiće prirodni pokret i šah zbog logike i razvoja strateškog razmišljanja. Zapravo, zbog razvoja razmišljanja da se ne izrode u robote i nekakve stereotipe i neke usidrene obrasce u kakve ih društvo i školstvo stavlja“, otkrila nam je Marija.
Jelena Oberman
NASLOVNA FOTOGRAFIJA: Marko Lorenzo Blaslov