Istražili smo umjesto vas: otkrivamo kako izgleda oglašavanje na Facebooku

Istražili smo umjesto vas: otkrivamo kako izgleda oglašavanje na Facebooku

Sa samo pedesetak dolara u džepu, ili točnije rečeno, na kartici, krenuli smo u uzbudljivu avanturu oglašavanja na Facebooku. Rezultate tog oglašavanja, ali i sasvim „insiderske“ informacije, koje od Facebooka dobivaju samo oglašivači, vam donosimo ovdje. Moramo vam priznati: oglašavanje je uzbudljivo, i sasvim sigurno ćemo ga ponoviti. Sljedeći put ono će, vjerojatno, biti ciljano na povećanje posjeta našoj Facebook stranici, dok smo sada bili orijentirani na sadržaj. Naši oglasi su, osim na Facebooku, plasirani i na Instagramu.

Naša dva oglasa

Uplatili smo dva oglasa, jedan orijentiran na angažman, dakle lajkove i komentare, drugi na klikove. Ciljali smo na žene i muškarce, u dobi od 18 do iznad 65 godina, koji žive u Hrvatskoj.

Prvi oglas je bio orijentiran na angažman, a radi se o promociji teksta Gordana Lopca: Medin brlog (2). Radi se o satiričnom tekstu koji se bavi stranačkim previranjima u našoj najvećoj oporbenoj stranci (SDP-u). Tekst možete pročitati ovdje. Gordan Lopac: Medin brlog (2)Facebook nam je ponudio oglašavanje za 20 dolara, a ukupno nam je naplatio 24,99 dolara što je otprilike 160 kuna. Pristupačno, dakle, svačijem džepu.

Drugi oglas bio je orijentiran na klikove, koštao je u konačnici također 25 dolara, a njime smo promovirali hrvatsku, alternativnu glazbu. Radi se o spotu Overflowa, koprivničko-varaždinskog pop punk rock sastava, koji je uglazbio „Pjesmu međimurskog zlatara“, stihove hrvatskog političara i pjesnika Mihovila Pavleka Miškine. Njime smo ujedno  predstavili sebe i svoj rad, jer  Miškina svojim stihovima najbolje opisuje ono što mi u hrvatskom medijskom prostoru predstavljamo. Cijeli ovaj posao, naime, radimo besplatno, iz entuzijazma, a financiramo se sami, pa nikome nismo ništa dužni, što nas ispunjava ogromnom srećom. Alter je drugačiji, nepotkupljiv i ne podilazi nikome, ni oglašivačima, ni čitateljima, baš kao i punkeri iz Koprivnice i Varaždina, ili Pavlek Miškina, koji je zbog svog nepokorenog duha, iako Hrvat, ubijen od ustaša. Sasvim slučajno, ispalo je da smo pjesmu plasirali baš na dan kada je on rođen.

Penzioneri na mobitelima

Preko Googleovih analitičkih programa, doznali smo da većina prati naše objave s mobitela, tek neznatno korisnika pregledava naše objave na kompjuteru. Najviše naših čitatelja dolazi, očekivano, iz Hrvatske, zatim iz Njemačke, Kanade, Bosne i Hercegovine, Irske, Australije i Austrije.

Promocija „Medinog brloga“ trajala je pet dana. Krenuli smo sa 168 korisnika koji su vidjeli objavu, da bi nakon oglasa, taj broj narastao na 8194 korisnika. Prema podacima koje nam je dostavio Facebook, potaknuli smo 547 angažmana, a tekst je dobio 47 lajkova i podijeljen je 12 puta. Samo na našoj stranici bilo je deset komentara, od kojih smo, neke, zbog neprimjerenog sadržaja, morali brisati. Nešto više su se angažirali muškarci (299), negoli žene (247). Najviše su se angažirali umirovljenici, oni iznad 65 godina (207), zatim oni od 55 do 64 godina (194), a najmanje mladi od 18 do 34 (27).  Njih, čini se, čitanje ne zanima.

„Pjesmu Međimurskog zlatara“ više su puta kliknule žene (137), nego muškarci (108). Ovoga puta najviše su klikali oni u dobi pred mirovinu, od 55 do 64 godina (89), slijede umirovljenici, odnosno stariji od 65 godina (63), otprilike jednako ljudi srednje dobi od 45 do 55 godina (59), a opet, najmanje mladi od 18 do 34 godine (12).

Kada smo krenuli s oglašavanjem spota, broj pregleda na YouTubeu bio je 21.920, dok on danas iznosi 22.309. Iako to sve ne treba nužno biti rezultat naše promocije, nego slučajnog otkrića pjesme objavljene prije pet godina, zamislite koliko bi samo mogli napraviti za promociju hrvatske glazbe, da smo veliki medij od nekoliko stotina tisuća pratitelja.

Nakon promocije upitali smo jednog devetnaestogodišnjaka o tome kako koristi Facebook, pokušavši doznati razlog tako slabog interesa. „Previše mi je toga. Uopće ne gledam news feed. Meni Facebook koristi samo za poruke“, kazao je.

 

Facebook objašnjava oglašavanje

Kako se prikazuju oglasi? Oglase vam, objašnjavaju u Facebooku, prikazuju na temelju vaše aktivnosti unutar Facebookovih tvrtki i proizvoda, primjerice: stranice koje se sviđaju vama i vašim prijateljima, podaci s vaših profila na Facebooku i Instagramu, kao i mjesta na koja se prijavljujete putem Facebooka. Kad s nekom tvrtkom podijelite podatke poput broja telefona ili adrese e-pošte, oni ih mogu dodati na popis kupaca koji se može povezati s vašim profilom za Facebook. Zatim Facebook usklađuje oglas s najrelevantnijom publikom. Možda ste, ističu, podijelili podatke s tim tvrtkama na sljedeće načine: registracijom za primanje biltena e-poštom, kupnjom u maloprodajnim trgovinama, registracijom za kupon ili popust. Web-mjesta koja posjećujete ili aplikacije koje upotrebljavate mogu izravno slati podatke Facebooku putem njihovih poslovnih alata (npr. piksela) kako bi im olakšali prikazivanje oglasa na temelju artikala ili usluga koje ste pregledali, npr. majice na web-mjestu trgovine odjećom. To se događa ako ste na primjer pregledavali njihove web-stranice, preuzimali njihove aplikacije za mobilne uređaje, dodavali artikle u košaricu ili kupovali. Podatke o lokaciji Facebook upotrebljava kako bi prikazivali oglase oglašivača koji žele dosegnuti ljude na određenoj lokaciji ili u njezinoj blizini. Te podatke dobivaju iz mjesta gdje se povezujete na Internet, gdje upotrebljavate mobitel,  kao i lokacija s vaših profila na Facebooku i Instagramu.

Ne prodaju osobne podatke

No, u Facebooku ističu da ne prodaju osobne podatke oglašivačima, npr. vaše ime ili sadržaj vaših objava na Facebooku. Facebook također nema pristup mikrofonu, osim ako ga vi ne omogućite, primjerice prilikom snimanja videozapisa za objavljivanje u novostima. Osim na Facebookovim aplikacijama i uslugama kao što je Instagram, oglase koje prikazuje Facebook možete vidjeti i na drugim web-mjestima, aplikacijama i povezanim televizorima – ako se služe Facebookovim oglašivačkim proizvodima. Facebookova oglašivačka mreža Audience Network skupina je oglašivača koji svoje poslovanje podupiru prikazivanjem oglasa, obavještavaju iz Facebooka.

Međutim, vi sami možete odrediti hoće li vam se prikazivati oglasi i koji. Osim što možete isključiti osobne podatke o datumu rođenja, ili lokaciju, izravno iz oglasa možete sakriti oglas, sakriti sve oglase oglašivača ili Facebook obavijestiti o poteškoćama s oglasom. Možete odabrati i opciju “Zašto mi se ovo prikazuje?” kako biste saznali više. Možete upravljati preferencijama oglasa kako bi pregledali i promijenili elemente koji utječu na to koji vam se oglasi prikazuju.

No, pitanje je želite li doista maknuti sve oglase: Možda vam tako promakne i nešto što bi vas doista moglo zanimati. Alter, na primjer.

Alter.hr

FOTO: Facebook